سلام ، به سایت شرکتی کارائوس خوش آمدید.

تغییر پنجره آپارتمان در نمای ساختمان

تغییر پنجره آپارتمان در نمای ساختمان

کد مطلب : 98113002

هر گونه تغییر شکل در پنجره های نما و مشاعات می بایست با هماهنگی اکثریت مالکین ساختمان باشد. این تغییرات اعم از رنگ شیشه پنجره ( رفلکس یا دودی، ساده یا مشجر ) تغییرات شکل هندسی پنجره و رنگ قاب پنجره می باشد.

سوالی پیش می آید که آیا برای تعویض پنجره های آهنی با UPVC باید با مالکین هماهنگی کرد؟

اهیمت دوربین مدار بسته

برآورد قیمت ، ارتقاع ، تعمیر ، نصب دوربین مداربسته، دزدگیر ، اعلام حریق و هوشمند سازی ساختمان 09122170823

در پاسخ به این پرسش : ابتدا باید در نظر بگیریم که از نظر قوانین ساختمان و مشاعات، پنجره چه نقشی دارد. پنجره موجود در نمای ساختمان، جزء مشاعات نمای خارجی ساختمان محسوب می شود. نمای خارجی ساختمان، هر چیزی را که در خارج از قسمت های اختصاصی آپارتمان ها استفاده شده است را شامل می شود. بعنوان مثال علاوه بر نمای بیرونی واقع در خیابان، نمای داخلی مشرف به حیاط و راه پله ها نیزبعنوان نمای خارجی ساختمان در نظر گرفته می شود.

بازدید نمایید : سایت مشارکت در ساخت املاک آی شهر

به همین دلیل کسی نمی تواند پنجره واحد مسکونی خود را که در نمای ساختمان است را با پنجره ای غیر مشابه تعویض کند و یا با وسایل غیرمتعارفی مانند حصیر، رخت آویز یا نصب بنر ظاهر آنرا تغییر دهد. اصلی ترین نکته بیان شده در جمله قبل، عبارت پنجره غیر مشابه است. یعنی اگر پنجره جدید ساخته شده مشابه پنجره قدیمی (نه دقیقا به همان شکل) باشد، تعویض پنجره قدیمی بدون ایراد است.

حال در صورتی که پنجره دوجداره جدید با پنجره قدیمی تفاوت داشته باشد چکار باید کرد؟
در این رابطه ماده۹ قانون تملک آپارتمانها می‌گوید: «… هیچ یک از مالکین حق ندارند بدون موافقت اکثریت سایر مالکین تغییراتی در محل یا شکل در، سردر یا نمای خارجی در ‌قسمت اختصاصی خود که در دید و مرئی باشد بدهند.» به عنوان مثال، مالک یک واحد بدون کسب موافقت اکثریت مالکین حق ندارد رنگ شیشۀ پنجره‌های خود را دودی یا رفلکس‌ کند.

اما با توافق اکثریت مجمع عمومی مالکان ساختمان، امکان ایجاد تغییرات در نمای خارجی ساختمان وجود دارد.

تغییر پنجره آپارتمان در نمای ساختمان

سوال : درصورتی که یکی از واحدها بدون هماهنگی پنجره خود را تغییر داد چه اقدامی می توان نمود ؟

قانون: تعویض پنجره ناهمسان

برای جلوگیری از تعویض پنجره غیر همسان ساختمان، ابتدا مدیر ساختمان باید شفاهاً یا طی اظهارنامه به مالک متخلف تذکر دهد. در صورتی که مالک یاد شده همچنان بر عمل خود مصر باشد، مدیر ساختمان می تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی او را وادار به نصب پنجره همگون با سایر پنجره های ساختمان کند.

دادگاه نیز با بررسی موضوع وتعیین کارشناس رسمی دادگستری پس از احراز صحت امر، مالک متخلف را محکوم به قلع پنجره غیر همسان ونصب پنجره مشابه با دیگر واحدهای ساختمان خواهد کرد.

1 نظر

  • قانون مسخره ای هستش ، چون پنجره های قدیمی و آهنی در
    مقابل سرما و گرما مقاومت و بازخورد خوبی ندارن علاوه بر اتلاف
    انرژی ، باعث بروز خساراتی نیز به شبکه انرژی کشور در این شرایط
    حساس کنونی خواهند شد ، بازنگری فوری باید انجام بشه و باید
    دیگران را نیز ملزم به تعویض اینگونه درب و پنجره نمایند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.